Hans Deen
Na mijn militaire dienstplicht kwam ik in augustus 1965
met Rob Slotemaker in contact die mij vroeg instructeur op de Rob Slotemaker
Anti-Slipschool te worden en dat heb ik tot december 1978 gedaan. Elke vrije
minuut die er was werd er gereden op het Circuit van Zandvoort, wat toen nog kon
en bij voorkeur als het nat en glad was. Het was een prachtige tijd, Rob
Slotemaker was geen gemakkelijke werkgever maar je kon ontzettend met hem
lachen. Daarna heb ik 5 jaar een functie bekleed binnen de Renault-organisatie
en vanaf februari 1983 ben manager van de KNAC Anti-Slipscholen geworden. De
KNAC Anti-Slipscholen hadden drie slipbanen in Deelen, Drachten en Ypenburg.
Tot 1992 ben ik daar als manager gebleven.
Als hobby runde ik de Dutch Racing School, eerst samen
met de CENAV (Circuit Exploitatie Ned. Autorensport Vereniging) , maar vanaf
1983 runde ik de Dutch Racing School als zelfstandige ondernemer. Nadat in 1992
de KNAC door de ANWB werd overgenomen heb ik de beslissing genomen om daar
weg te gaan. De KNAC Anti-Slipschool staat thans in Lelystad en heet nu ANWB
Verkeers oefencentrum.
De Dutch Racing School is door Michel Bleekemolen overgenomen en verder
uitgebouwd en nu gevestigd op het Circuit Park Zandvoort
Het lesgeven, wat ik altijd leuk heb gevonden, doe ik thans voor diverse partijen, zoals Prodrive, Sec, Michel Pas Incentives, Gijs van Lennep, Harc en mijn eigen Racing School of Champions. Met de nodige race-ervaringen uit het verleden is het zinvol de nieuwe generatie rijders van de nodige tips te voorzien.
1971.
Hans Deen deed veel promotiewerk voor DAF in Belgie. Bij DAF België was men hier zo enthousiast over dat Hans van DAF België een DAF cadeau kreeg. Helaas had de DAF een Belgisch kenteken en geld om de DAF in te voeren had Hans niet. Er werd besloten om met de DAF te gaan racen. De DAF werd door Rob Jansen onderhanden genomen. Het werd een toerwagen groep 2 tot 1150cc.
Bij Rob Jansen voor de deur. Uitbouw van de wielkasten.
In andere kleuren gespoten. Accu achterin.
Nieuwe onderdelen op de
achterbank. De ophanging.
De eerste race met de DAF was gelijk een overwinning. Het was niet de snelheid
maar de betrouwbaarheid die zorgde voor de eerste overwinning van de DAF GR2 op
Zandvoort. Doordat de racebeelden door Sport in Beeld werden uitgezonden trok
dit de aandacht van DAF. Hans Deen werd met de auto bij DAF in Geldrop
uitgenodigd waar de auto werd bewonderd. Hierna kreeg Hans Deen de steun van DAF.
Vlak voor de start. Toen mocht je nog bij de vangrail staan.
Een rokende DAF. Hans met de monteurs Jos en Siets (de Bevers)
Met de DAF 55 op het rechte eind, 1971.
Op drie wielen. In Welschap op twee wielen.
Foutje bij de Heuvelklim.
Rob Slotemaker stelde aan Hans Deen voor om aan de 4 uursrace van de Nurnbergring mee te doen. Rob Slotemaker regelde voor Hans Deen een internationale startlicentie. De betrouwbaarheid van de DAF zorgde er voor dat Rob en Hans derde werden.
Rob en Hans vlak voor de start.
Hans Deen (overal) op Nurnbergring, 1971.
1972.
Team Gouden Gids, Hans Deen en Hennie van Vliet.
Het Team Gouden Gids in 1972.
Voor het seizoen 1972 werd Hans Deen door de firma Castrol gevraagd om bij het
Team Gouden Gids als 2e rijder met een Alfa 1300 GTA te gaan rijden. Na de
eerste race ontstond er onenigheid in het team en heeft Hans Deen het Team
Gouden Gids verlaten.
Op zoek naar een nieuwe sponsor stond dit op de Alfa: Sponsor kapoentje
gooit wat in mijn schoentje.
Hans Deen kocht de ex Toine Hezemans Alfa 1300 GTA die nog bij Alfa Nederland in
de showroom stond en met minimale sponsering van Fred van Lingen en Castrol kwam hij aan de start.
De volgende race reed Hans Deen met sponsering van London Drinks.
Hans Deen met Anton Keijzer in de ETTC. Hans in een bikkelhard gevecht met Wim Boshuis (Stichts Racing Team)
Met de geleende Alfa van Hennie van Vliet.
In 1972 werd Hans Deen kampioen met de Alfa 1300 GTA.
1973.
Voor het seizoen 1973 werd sponsor Fuji Film gestrikt (Jaques Albers was de sponsor, vader van Marcel). In het Fuji Film Team reed ook Frans de Vos met een Simca Rally 1.
Het Fuji Film Team. In gevecht met Andy Rause op Nivelles.
De Alfa in de fraaie kleuren van Fuji Film. Hans met vechtpet.
De schade aan de Alfa door de aanrijding met de Fiat 128 Coupe van Rob Dijkstra, Woensdrecht, 1973.
Deen, Boshuis en Ernst. Alfa Romeo 23 Dini-Donŕ Alfa Romeo 22Zeccoli-Deen.
Hans Deen met de Alfa in Engeland (rechts). Van Oorschot met de NSU voor Hans Deen.
Hans Deen continueerde zijn nationale titel met de Alfa Romeo 1300 GTA. Met vier overwinningen en twee keer een tweede plaats kon hem de titel bijna niet ontgaan. Op Woensdrecht kwam zijn lichter gemaakte Alfa niet door de keuring. De aluminium bodemplaten, die ook door Autodelta aan de fabriekswagens werden gemaakt, moesten worden vervangen. Hans Deen startte achter in het veld en daar vloog hij bij de chicane tegen Rob Dijkstra aan. Het gevolg veel schade aan beide auto's en Rob Dijkstra had twee gebroken ribben. Hans Deen werd tweede achter Henry van Ooirschot . Bij de Trophy of the Dunes was motor van de Alfa niet gereed en leek het erop dat Hans Deen verstek moest laten gaan. Maar Hennie van Vliet bood Hans zijn Alfa aan en daarmee behaalde hij de tweede plaats. Hiermee stelde Hans Deen zijn kampioenschap veilig.
Hans Deen reed ook nog met een Alfa Romeo 2000GTA en was in een hevige strijd met Frans Hettinga.
Op 12 augustus reed Hans Deen samen met de Italiaan Teodoro Zeccoli
de Zandvoort Trophy met een Autodelta S.p.A.
Alfa Romeo 2000 GTAm
Frans de Vos werd kampioen met de Simca Rally 2.
1974.
1974. Brands Hatch, 1974.
In dit jaar was Han Akersloot de teammaat van Hans Deen en sponsor was NMB.
Han Akersloot reed in de Ford Capri 2.
Hans Deen behaalde het kampioenschap met een Alfa 2000GTV groep 1 in de klasse
tot 21.500 gulden.
vlnr: Frankenhout, Hans Deen, Rob Slotemaker.
Hans Deen en Gerd Hermann reden met een BMW2002 de ETTC op Zandvoort.
Hans Deen reed in 1974 ook nog in een Ford Escort.
1975.
Voor dit seizoen werd een Chevrolet Corvette Greenwood 7.0 liter 680PK
aangeschaft.
De Corvette nog maagdelijk wit, de sponsor werd ATCO (Ben Huisman).
Met de vette Corvette zorgede Hans Deen voor spektakel op Zandvoort.
Ruim 650 PK onder de motorkap van de Corvette.
1976.
Vermeulen voor de Corvette, 1976.
De Corvette bij Slotemaker op het terrein. Pierre Rubens in een Tomasso Pantera voor Deen.
Hans Deen met de dikke Corvette aan de kop van het veld.
De 24 uren van Spa met de Subaru, Deen, Abbenes en Merckx .
In de aanval bij de Porsche.
1977.
In gevecht met Rob Slotemaker. Op drie wielen.
Siep de Jong in de Capri voorop, Slotemaker en Deen in de achtervolging.
Hans Deen zijn Camaro. Hans Deen met Wim van Gelderen in de ETTC.
Wim van Gelderen huurde de Camaro van Deen en werd er kampioen mee.
Hans Deen reed de door Bosman Letters gesponsorde Renault 5 Alpine plat in het Belgische Bos van het circuit Zolder.
Frans Richters, Renault-dealer in Amstelveen en Hillegom, vroeg aan Hans Deen de plaats in te nemen van Hans Vos. Na een goede financieele afspraak reed Hans Deen met de Renault 5 Alpine van Frans Richters.
De man met de hamer (Hans Deen) kwam met een waarschuwing aan de start.Hans Deen stal voor de race de show door met een grote hamer op de startgrid te lopen. Op de grote hamer stond “waarschuwing”. Zijn begeleidend commentaar: “Iedereen die er bij mij een deuk in rijdt is gewaarschuwd. Na de wedstrijd meet ik ze op en sla ze er met deze hamer ook bij de dader er in”. Het was een vrolijke maar duidelijke manier om zijn wens naar netter rijden kracht bij te zetten.
Na de race was Hans Deen zijn hamer kwijt en hij plaatste deze advertentie
in de Autorensport van juli 1977.
En wie heeft deze hamer nog in zijn bezit?
Ondanks de waarschuwing van Deen werd er veel schade gereden.
Hans Deen winnaar op Paul Ricard.
Winnaar Paul Ricard. Renault 5 Alpine op Zandvoort.
Na afloop van de race op het circuit van Zolder werd John Bolten gediskwalificeerd omdat bij onderzoek bleek dat de rem- , lucht- en hoofdsproeier van zijn motor waren verwisseld. De koploper in deze merkenrace ( een punt voor op Deen en Stam) raakte al zijn punten kwijt en verspeelde al zijn kansen op de titel. John Bolten besloot een kort geding aan te spannen tegen Renault. Ook bij John Vos werden afwijkingen in de motor geconstateerd.
In een aantrekkelijke race zouden Geerlof Stam en Hans Deen het kampioenschap beslissen. Doordat Hans Deen de wedstrijd won en nog een extra punt scoorde voor de snelste ronde was Hans Deen al voor de laatste race op Paul Ricard niet meer in punten in te halen en werd dus kampioen.
Hans Deen Benelux kampioen Renault 5 in 1977. Prijsuitreiking.
1978.
De kampioen van 1977 nu met het startnummer 1.
Hans Deen (1) met de later gediskwalificeerde Carlos Abate.
Een lang gerekt veld van allemaal Renaultjes op weg naar de Hunzerug.
Voor aanvang van de finalerace waren er nog twee potentiele kampioenen, Hans Deen en John Vos met als kleine kanshebber Gerrit de Vries. Maar dan moesten zowel Hans Deen en John Vos uitvallen.In een rondenlang keihard gevecht tussen Deen, Vos, de Vries en secondanten Ababate en Stam bleven de kansen telkens wisselen. De Vries wachtte af maar wachtte te lang. Met hulp van Abbate kan Hans Deen aan de opbouw van een comfortabele voorsprong beginnen. Deen werd winnaar en kampioen. Stam werd derde in het kampioenschap en de Vries derde. Vos viel uit met een kapotte versnellingsbak en werd vierde in het kampioenschap.
Hans Deen Benelux kampioen Renault 5 Alpine in 1978.
Samen met Henny Hemmes en Loek Vermeulen reed Hans Deen de 24 uursrace van
Spa.
Pool position met een snelste gemiddelde ooit van 194,4 km/h met toerwagens (
deze tijd staat nog steeds, daar het circuit daarna is verbouwd )
In dit zelfde jaar reed Hans Deen ook nog Formule Ford 2000 met sponsor Hembrug.
In het nationale kampioenschap en het Benelux kampioenschap werd een 7e plaats behaald.
1979.
Hans Deen (links), Rolf Fuhrer op kop.
Suykerbuyk op twee wielen, Hans Deen in de achtervolging.
Hans Deen reed ook met een Formule Ford 2000 van de Dutch Racing School.
1980.
Hans Deen (11) met naast hem Ben Huisman en de nieuwe pacecar.
De Renaultjes van uit de pacecar gezien.
De nieuwe pacecar met daar achter de Renault 5 Alpine van Hans Deen (11) gesponsord door Richters.
Duwen en trekken onder aan de Hunzerug. Hans Deen voor John Vos en Evert Bolderheij.
1981.
Op het circuit Nogaro.
1985.
Medewerkers van de Dutch Racing School. Hans Deen in de Marlboro-outfit.
In 1985 was Hans Deen in Miami voor Fiat. De stuntman voor de
Coeberg-reclamespot was ziek en Hans werd tegen een goede vergoeding gevraagd.
Hans werd met een veiligheidsharnas en een dienblad onder de helikopter
gehangen. Een koude en winderige klus.
1990.
In dit jaar reed Hans Deen in de Toyota Starlet Cup.
Het was duwen en trekken met de Toyota Starlet, samen met Vos buiten in het gras richting de banden.
Na twee races met veel incidenten is Hans Deen gestopt met de Toyota Starlet Cup en heeft de wagen verkocht.
1991.
Samen met Ben Huisman in de Jaguar saloon MK2 3.6 liter.
Samen met Ben aan de tafel tijdens het Europees Historisch Kampioenschap Toerwagens met een kampioenschap tot slot.
Samen met Berry Zandscholte deelnemer aan de Tulpenrally 1994.
Met de Ford Mustang Shelby tijdens de Historische races.
Ben Huisman en Hans Deen. Met Duncan Huisman in een 1 uurs-race.
1997.
In dit jaar stopte Hans Deen met de autoracerij.
De jaren na 1997.
Auto's en autosport zijn niet weg te denken uit het leven van Hans Deen. Regelmatig is hij te vinden op het circuit of bij historische rally's. Hij geeft rally-, race- en rijvaardigheidstrainingen.
Historische rally in 2001.
Hans met zijn dochter Simone op Zandvoort.
In gesprek met Jan Lammers. De verkoop van een scooter aan Moss. Test van een Nascar.
Rally- en remtraingen. Na deze doodsprong van Hans Deen is deze manier van remtraining afgeschaft.
Met een kantoor op Zandvoort, strak in het pak of met een jack altijd bezig met auto's en autosport.
2009.
Hans Deen tijdens de Rally "Coupe des Alpes" met mijn Alfa Romeo 1600 Sprint GT uit 1965 , een mooi en geweldig scheuravontuur door de Franse Alpen met de finish op de Boulevard van Cannes.
2010.
Hans Deen, 2010.
2012.
De gerestaureerde Alfa van Hans Deen in de NMB-kleuren, 2012. Rijder Tom Farington, USA.
Hans Deen in het midden, Gijs van Lennep rechts. Familie Deen met Arie Luyendijk.
2013.
Op 14 maart een testsessie op het gehad in
zowel een Alfa Romeo1600 (witte is van Jurian Schouwenburg) als een Alfa Romeo
1300 GTA voor de NL uitgave van Octane.
Het was weer een geweldige ervaring om Ton Roks als interviewer mee te maken.
Tom Farington in actie met de NMB-Alfa Romeo (ex-Hans Deen).
Racing School of Champions http://www.hansdeenracing.org/
Foto's uit de collectie van Hans Deen.